سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که راز خود را نهان داشت ، اختیار را به دست خویش گذاشت . [نهج البلاغه]

آفرود

Powerd by: Parsiblog ® team.
تاریجچه مسابقات رالی پاریس داکار(یکشنبه 87 آبان 26 ساعت 12:38 عصر )

 

 

 

مسابقات رالی پاریس _ داکار از مسابقاتی است که سالانه توسط «سازمان ورزش آماتوری » برگزار می شود. افراد آماتور در کنار حرفه یی ها شرکت می کنند در این رالی را تشکیل می دهند و اصولاٌ 80 درصد شرکت کنندگان در این رالی افراد آماتور هستند.

بررسی رالی پاریس _داکار:

مسابقات رالی پاریس _داکار از مسابقاتی است که سالانه توسط «سازمان ورزش آماتوری» برگزار می شود. افراد آماتور در کنار حرفه یی ها شرکت می کنند در این رالی را تشکیل می دهند و اصولاٌ 80 درصد شرکت کنندگان در این رالی افراد آماتور هستند. مسیر رالی پاریس _داکار یک جاده معمولی نیست بلکه شرکت کنندگان در این مسابقه  باید مسیر های سخت و صعب العبور را همچون گذشتن از گل ولای ، صخره ها و مسیرهای ناهموار پشت سر بگذراند. تاریخ شروع این مسابقات به سال 1987 باز می گردد.

زمانی که تیری سابین که یک اتومبیل ران بود در صحرای داکار گم شد این فکر به ذهنش خطور کرد که این مکان می تواند مکان مناسبی برای برگزاری رالی سالانه باشد. مسیر ابتدایی این مسابقات از پاریس در فرانسه به داکار در سنگال بود که با  توجه به مسائل سیاسی و برخی از فاکتورهای مسیر اولیه طی سال ها چندین بار تغییر کرد. داکار همیشه به جز در چهار مورد مقصد نهایی راننذگان بوده است. اما در سال 1994 زمانی که این رالی هم در پاریس آغاز شد و هم در این شهر به پایان رسید انتقادات فراوانی را به همراه داشت و موجب شد تغییرات اساسی در مسیر این رالی ایجاد شود. مسیر مسابقات رالی در حال حاظر از مراکش ، غرب صحرا و صحرای موربتانی عبور می کند.

در سال 1992 هوبرت آئوربول در بخش اتومبیل رانی این مسابقات عنوان قهرمانی را به دست آورد این در حالی بود که پیش از این در دو مرحله در بخش موتور سواری عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود. بدین ترتیب او اولین فردی است که توانسته در دو بخش این مسابقات قهرمان شود . مسابقات رالی پاریس _ داکار در سه کلاس اتومبیل رانی ، موتور سواری و کامیون رانی برگزار می شود.

برای بسیاری از سازندگان اتومبیل مسیرهای سخت این مسابقه حکم یک زمین آزمایشی را بازی می کند و آنها قدرت و کارایی اتومبیل های خود را اصولاٌ در این مسابقات محک می زنند . در حقیقت اتومبیل های ساخته شده توسط کمپانی رنجرور، مرسدس بنزG  و پینزائور در کنار تویوتا لندکروز در این مسابقات حرف اول را زده اند.

اما امروزه رولزروبس ، سیتروئن پژو و حتی پورشه هم بخش اعظمی را شرکت کندگان در این رالی را تشکیل می دهند . اما شانس آنها برای کسب عناوین برتر بسیار کم است . برای مثال در سال 2002 اتومبیل هایی از شرکت میتسوبیشی یا جزو ، فولکس واگن توراگ ، نیسان ناوارا، مرسدس بنز BMWX3,BMWX5 ,M,هامر H1و هامر H3 در این رالی شرکت کردند اما هیچ کدام نتوانستند عنوانی را به خود اختصاص دهند.

در کسلاس کاموین ، کامیون هایی تاتزا ، کاماز ، هینو ، مان _ داف ، پرلینی ، لیاز ، مرسدس بنز یونیماگ  ، رنو کراکس ، اسکانیا، ، ایوکو و جیناف اصولاٌ شرکت کنندگان را تشکیل می دهند . در دهه 80 رقابت شدید بین داف و مرسدس بنز باعث شد این کمپانی ها کامیون هایی با قدرت موتور بسیار بالا رسازند . اما بعد  ها تاتزا ، پرلینی و کاماز حرف اول را در کلاس کامیون زدند. در کلاس موتور KTM محبوب ترین و بهترین موتور محسوب می شود.

در حال حاضر در بخش اتومبیل رانی بیشترین رقابت بین فولکس واگن ، میتسوبیشی و نیسان است و در کلاس موتور سیکلت KTMو یاماها برترین ها هستند و در کلاس کاموین رقابت اصلی بین تاترا ، داف ، مرسدس بنز و کاماز وجود دارد . مسابقات رالی پاریس _داکار  سال 2007 در 15 مرحله انجام خواهد شد که 16 روز به طول خواهد انجامید و در 21 ژانویه در سنگال به پایان خواهد رسید . امسال 525 تیم از 42 کشور  در این مسابقات شرکت کرده اند که این رقم بیشترین تعداد شرکت کنندگان در تاریخ برگزاری این رقابت ها است.

در کل 250 موتور سیکلت ، 187 اتومبیل و 88 کامیون این مسابقه را که در مسیر 78688 کیلومتری در اروپا و آفریقا انجام خواهد شد می پیمایند. در حال حاضر کارلوس ساینس قهرمان سابق جهان در بخش رالی در کسلاس اتومبیل رانی رالی پاریس _داکار در صدر است و این در حالی است که اتومبیل زنان را خاک اسپانیا گذاشته و اکنون وارد خاک آفریقا شده اند. جینیل دی ویلزد از تیم فولکس واگن و نفر دوم مسابقات سال گذشته با زمان 2 ساعت و 46 و 12 ثانیه سوم است.

لوک آلفلند قهرمان دوره گذشته رالی پاریس _داکار از تیم میتسوبیشی در حال حاضر در رده هشتم قرار دارد. یوتا کلین اشمیت راننده زن آلمانی شرکت کننده در این رقابت ها که امید فراوانی برای کسب مقام داشت یا آتش گرفتن اتومبیلش ضربه یی جدی خورد . در حال حاضر از 525 وسیله نقلیه شرکت کننده در این مسابقات که از لیسبون شروع شده و در پایتخت سنگال به پایان می رسد 6 وسیله نقلیه از دور مسابقات خارج شده اند.

در کلاس موتوری سواری هم مارک کوما قهرمان دوره گذشته در کل رده بندی ها در رده اول قرار دارد. سیربل دیسپرس فرانسوی قهرمان سال 2005 رالی پاریس _داکار در حال حاضر رده بیست و یکم را به خود اختصاص داده است . او که با نقص فنی در موتور KTM خود مواجه شده 22 دقیقه با کوما اختلاف زمانی دارد.

دیسپرس در این باره می گوید ؛ « من حقیقتاٌ خوش شانس نیستم . در این مسابقات واقعاٌ بد شانسی آوردم. در هر حال مسابقات هنوز به پایان نرسیده بقیقه موتور سواران هم ممکن است در ادامه با مشکلاتی مواجه شوند. مشکل من در حال حاضر این است که باید در ابتدا 200 کیلو متر را بپیمایم.» روبن فاربا موتور سوار پرتغالی که در محله اول این مسابقات عنوان نخست را به خود اختصاص داد با مشکلاتی در موتور یاماهایش رو به رو شده است.

در رقابتهای امسال در کلاس اتومبیل رانی لوک آلفلند از تیم میتسوبیشی ، ناصر صالح العطیه از تیم  BMW X_raid، جینیل دی ویلرز از فولکس واگن ، یوتا کلین اشمیت از BMW ، هیروشی ماسوکا از میتسوبیشی ، مارک میلر از فولکس .واگن ، استفان پیتر  هانسل و نانی روما از میتسوبیشی ، کارلوس ساینس از فولکس واگن و ژان لوئیس شلسر از تیم شلسر امید های اصلی در این رشته محسوب می شوند، این در حالی است که لوک آلفلند در سال 2006، استفان پیترهانسل در سال های 2004 و 2005 و هیروشی ماسوکا در سال های 2002 و 2003 و یوتا کلین اشمیت در سال 2001 و ژان لوئیس شلسر در سال های 1999 و 2000  عنوان قهرمانی را در کلاس اتومبیل رانی این رالی به خود اختصاص داده اند.

در کلاس موتور سواری کربس بلایس از تیم KTM ردبول امریکا و مارک کوما از تیم KTM ریسول ، ژان دو آزولا ، سیربل دیسپرس و ایسدره استیوپوبول از تیم KTM امیدهای قهرمانی محسوب می شوند . در این رشته مارک کوما در سال 2006 و سیربل دیسپرس در سال 2005 ، نانی روما در سال 2004 ، ریچارد ساینکت در سال 2003 و فابربتسیو مئو نی در سال های 2001 و 2002 قهرمانی را به خود اختصاص داده اند.

ktm

- کلمات کلیدی :
» گنجی
»» نظرات دیگران ( نظر)


لیست کل یادداشت های وبلاگ
تاریجچه مسابقات رالی پاریس داکار
سفر در کویر
 RSS 
 Atom 

بازدیدهای امروز: 2  بازدید
بازدیدهای دیروز: 3  بازدید
مجموع بازدیدها: 7068  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

» اشتراک در خبرنامه «